Listing 1 - 10 of 106 << page
of 11
>>
Sort by

Book
Stimulerend belonen in het (voortgezet) onderwijs
Author:
ISBN: 9789013056976 Year: 2008 Publisher: Alphen aan den Rijn Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Opvattingen over "welzijn" en "begeleiding" : een sociaal-(ped)agogische analyse van leerlingenbegeleiding als exemplarisch thema in het jeugdbeleid
Author:
ISBN: 9038203888 Year: 2002 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingenbegeleiding is in de actuele discussie over opvoeding en onderwijs een veelbesproken onderwerp. Het begeleiden van jongeren houdt een opvatting over welzijn in. Het uitgangspunt is dat (leerlingen)-begeleidingsinterventies welzijnsverhogend trachten te werken; ze zijn erop gericht een bijdrage te leveren aan het sociaal en culturele welzijn van jongeren. Over wat welzijn is, bestaat discussie. In dit doctoraat wordt ingegaan op de voorwaarden die aan (leerlingen)begeleidingsinterventies worden verbonden opdat zij vanuit het perspectief van jongeren welzijnsverhogend zouden werken. Tevens worden opvattingen over leerlingenbegeleiding vanuit de onderwijspraktijk, zoals gezien vanuit de school (o.m. leerkrachten, directies, leerlingenbegeleiders, ') aangereikt. Op basis van empirisch onderzoeksmateriaal wordt een gefundeerde omschrijving van leerlingenbegeleiding voorgesteld. Het exemplarisch karakter van de discussie over leerlingenbegeleiding voor de discussie inzake jeugdbeleid wordt nader toegelicht en er wordt een bijdrage geleverd aan het onderzoek, de praktijk en het beleid inzake sociaal-(ped)agogische begeleidingsinterventies t.a.v. jongeren. Tot slot wordt aandacht besteed aan recente discussies en ontwikkelingen in jeugdonderzoek, m.n. de ontwikkelingen naar interpretatief en zgn. participatief jeugdonderzoek.


Book
Grensoverschrijdende integrale leerlingenzorg : een (pro)actief proces
Authors: --- ---
ISBN: 9044118951 9789044118957 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is de tweede publicatie in boekvorm over de opbrengsten van het project 'Grensoverschrijdende Integrale leerlingenzorg'. Dit driejarig project is uitgevoerd in het kader van INTERREG III A: grensregio Vlaanderen-Nederland, deelgebied Benelux-Middengebied. De Provincie Antwerpen en Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg zijn de partners aan weerszijde van de grens. Een achttal Vlaamse en Nederlandse scholen hebben binnen dit project gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling en optimalisering van Integrale Leerlingenzorg op scholen voor Secundair Onderwijs (Vlaanderen) en Voortgezet Onderwijs (Nederland). Evenals in het eerste boek 'Grensoverschrijdende Integrale Leerlingenzorg: Een (re)actief proces' (2004) wordt het ontwikkelen van Leerlingenzorg ook in dit boek opgevat als een integraal proces dat iedere school op zijn eigen manier doorloopt, passend bij de eigen visie op onderwijs en zorg en aansluitend bij de eigen 'cultuur. De 'zorg' is gericht op ontwikkeling van leerlingen én docenten. (Bron: covertekst)


Book
De zorgcoördinator : een onmisbare schakel in de leerlingenzorg in het VO en MBO
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044122510 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek staat de zorgcoördinator in het VO en MBO centraal. Deze professional is binnen de schoolorganisatie geen geïsoleerde persoon die achter de schermen de 'zorg' voor de leerling/student in goede banen leidt. De hoofdstukken belichten verschillende aspecten waar een zorgcoördinator in de praktijk, maar belicht ook beleidsmatige kanten die daar nauw aan verbonden zijn. Het denken en handelen zoals dat door diverse auteurs beschreven, kan zeker een bijdrage leveren aan de versterking van de zorg en het zorgbeleid op de scholen. Het boek is dan ook bedoeld voor zorgcoördinatoren, schoolmanagers, schoolbesturen, opleidingsdocenten en lerarenopleiders. In dit boek staat de zorgcoördinator in het VO en MBO centraal. Deze professional is binnen de schoolorganisatie geen geïsoleerde persoon die achter de schermen de 'zorg' voor de leerling/student in goede banen leidt. De hoofdstukken belichten verschillende aspecten waar een zorgcoördinator in de praktijk van alledag mee te maken krijgt. Het geeft voorbeelden van die praktijk, maar belicht ook beleidsmatige kanten die daar nauw aan verbonden zijn. Het denken en het handelen zoals dat door diverse auteurs wordt beschreven, kan zeker een bijdrage leveren aan de versterking van de zorg en het zorgbeleid op de scholen. Het boek is dan ook bedoeld voor zorgcoördinatoren, schoolmanagers, schoolbesturen, opleidingsdocenten en lerarenopleiders. (Bron: covertekst)


Book
Interne begeleiding in het basisonderwijs : onderzoek en praktijkvisies in perspectief
Authors: --- ---
ISBN: 9033447916 9789033447914 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt het werk van de interne begeleider van verschillende kanten belicht. Het eerste deel gteeft een overzicht van opvattingen en dilemma's gebaseerd op onderzoek naar interne begeleiding. Tevens worden, aan de hand van onderzoek, enkele resultaten met betrekking tot de ontwikkeling van interne begeleiding geschetst. In het tweede deel geven verschillende, direct bij de functie betrokken professionals hun visie op de kern van het interne begeleidingswerk: de taken van de interne begeleider, de manier van werken en de plaats van de interne begeleider binnen de school. In het derde deel worden de bevindingen van het onderzoek, de verschillende praktijkervaringen en de resultaten van de met de betrokken auteurs gevoerde discussies in een breder perspectief geplaatst. (Bron: covertekst)


Book
Keuzebegeleiding bij de overstap van secundair naar hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9030168641 Year: 1999 Volume: 6 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren kiezen én leren leren worden als vakoverschrijdende eindtermen in opdracht gegeven aan het secundair onderwijs. In dit cahier voor didactiek wordt gepleit voor een geïntegreerde keuzebegeleiding van de leerlingen van de derde graad van het secundair onderwijs ddor samenwerking tussen leraars en medewerkers van centra voor leerlingenbegeleiding. Daarnaast is een optimale ondersteuning door professoren en diensten voor studieadvies van hogescholen en universiteit aangewezen. De aandacht gaat vooral naar het verwerven van een beter inzicht in mogelijkheden en beperkingen van de abituriënten én naar een optimale studeerstrategie. Dit zijn trouwens ook terecht verwachte begintermen voor verder studeren in het hoger onderwijs, zowel aan de hogescholen als aan de universiteiten. Een waaier van concrete werkmiddelen en instrumenten wordt aangereikt om bovengenoemde doelen te bereiken, rekening houdend met de psychologische attitudes van abituriënten.


Book
Actief leren : bevorderen van verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces
Authors: ---
ISBN: 900127773X Year: 2000 Publisher: Groningen : Wolters-Noordhoff,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen verantwoordelijkheid geven voor hun eigen leerproces is een lastig onderwerp. Te snel te veel verantwoordelijkheid overdragen, betekent dat leerlingen verloren kunnen raken; wanneer docenten te weinig verantwoordelijkheid afstaan, blijven leerlingen afhankelijk. In beide gevallen leren zij minder actief en effectief als mogelijk zou zijn. Dit boek geeft zowel een praktijktheoretisch kader als vele voorbeelden van hoe docenten met dit spanningsveld om kunnen gaan. Naast voorbeelden uit de praktijk worden ook de belangrijkste principes uit de leertheorie, de pedagogie en de didactiek bij elkaar gebracht. Daardoor wordt ook vanuit een theoreitsch kader duidelijk wat nodig is om leerlingen actiever en met meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces te laten functioneren.


Book
Inleiding tot bijzondere vormen van leer- en ander gedrag : een handleiding voor leerkracht en school
Author:
ISBN: 9057280213 Year: 1999 Publisher: Antwerpen UIA. Centrum voor beroepsvervolmaking leraren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 106 << page
of 11
>>
Sort by